Google Analytics s H1 aneb všechno je jinak!

JIC se přestěhoval až k technologickému parku, tak jsem jejich nové sídlo musel jít omrknout. A kdy jindy než na první středě s H1, tentokrát o Google Analytics.

Mind = blown

Jakub Drahokoupil se ze začátku nevrhl přímo na nějaké profi fígle, ale jal se upřesnit, jak se různé metriky měří. A to bylo asi nejpřínosnější.

Bounce Rate - míra opouštění

To je kolik lidí na stránku přijde a hned uteče, ne? Stráví tam asi 2 vteřiny a fííí…

No, ne… Bounce Rate je číslo, kolik lidí ukončilo procházení webu na dané stránce. I kdyby si četli článek 10 minut, potom nascrollovali na kontakt v patičce a pak vám napsali nadšený email. Pokud je “zobrazení stránky” ta poslední akce, kterou Google Analytics zjistí, potom připočte k bounce rate jedničku.

Jo tak proto…

Čas strávený na stránce

Tak přijdu na stránku a dokud tam jsem, tak se mi započítává čas…

A jak to Google dělá?

Hmmm, asi si neustále posílá data… Jenže to nějak smysluplně nejde… To přece nemůže věštit?!

A přesně tuto metriku podle mě Google nejvíc “věští”. :) Čas na stránce A je počítán od navštívení stránky A až do navšívení stránky B na stejném webu. To dává trochu smysl, ale…

  • Co když si článek nebo produkt otevřu v tabu, jdu si dát oběd a po hodině se vrátím? No, Google to po 30 minutách neaktivity vzdá a řekne si, že ten člověk prostě z webu odešel. Prásk! Bounce rate +1

  • Co když si otevřu dvě stránky stejného webu po 1 vteřině, tu druhou zavřu a tu první si čtu? První dostane čas strávený 1 vteřinu a druhé se čas načítá a načítá…

  • Mám jednostránkový web? Čas na stránce se v podstatě počítat nedá. Tady pan Drahokoupil doporučil měřit scrollování pomocí GA eventů.

Ostatní postřehy a poučení

  • Je skvělé využít svá data o uživatelích (pohlaví, počet nákupů, klidně i ID) a sázet je do vlastních proměnných v GA. Takto člověk získá hlubší přehled o návštěvnících. Je však potřeba informovat uživatele v podmínkách použití.

  • Když už se teda chci podívat do Analytics, nejdříve bych si měl položit otázku “Co se chci z dat dozvědět?” Ze surových dat žádné otázky nevykoukám, natož odpovědi. Toto si musím vzít k srdci! :)

Zase o kus chytřejší

Doteď jsem Googlu věřil a to až moc. Budu taky muset přemýšlet v mnohem širším kontextu a neizolovat data. Krátký čas na stránce se zdá jako negativní, ale s nízkým bounce rate může znamenat, že uživatel rychle našel, co chtěl. Nebo také ne, ale odešel až z jiné stránky, na kterou se v naději dostal…

Update: Dost podobnou a o něco kratší přednášku měl i Jan Tichý na Internet Marketingu 2013 vloni v Olomouci. Doporučuji pro podrobnější a širší vysvětlení.

2.10.2014 Ondřej Henek